digitale meter

Twee op drie Vlaamse zonnepaneleneigenaars negatief over digitale meter

Vlaamse burgers en bedrijven vinden dat ze onvoldoende informatie van netbeheerder Fluvius krijgen over de mogelijkheden van hun digitale meter. Dat blijkt uit Marktmonitor 2021 van de Vlaamse energieregulator VREG.

Voor de marktmonitor voert de VREG jaarlijks een enquête uit onder gezinnen en bedrijven in Vlaanderen. Een kwart van de gezinnen die dit jaar deelgenomen heeft aan de enquête beschikt over zonnepanelen.

Zonnepaneeleigenaar vaker negatief

Aan de gezinnen werd gevraagd hoe zij tegenover het vervangen van oude meters door digitale meters staan en of zij al zo’n digitale meter in huis hebben. Daarbij werd ook gevraagd of gezinnen zich voldoende geïnformeerd voelen door distributienetbeheerder Fluvius over de mogelijkheden van hun digitale meter.

33 procent van de respondenten staat net als vorig jaar neutraal tegenover de komst van de digitale meter. Het aandeel gezinnen dat (zeer) negatief staat tegenover de digitale meter is echter significant gestegen ten opzichte van vorig jaar, te weten van 22 procent naar 30 procent. Een mogelijke reden hiervoor zou volgens de VREG de vernietiging van het principe van de terugdraaiende teller door het Grondwettelijk Hof kunnen zijn. Voor eigenaren van zonnepanelen betekende dit een financiële domper, waarbij zij wel recht hebben op een compensatiepremie.

Toch is het niet verbazingwekkend dat residentiële zonnepaneeleigenaren (67 procent) significant vaker negatief staan tegenover de komst van de digitale meter dan respondenten zonder zonnepanelen (18 procent).

Voldoende ingelicht

Verder vindt slechts 42 procent van de gezinnen, 31 procent van de kleine bedrijven met 1 tot 4 werknemers en 27 procent van kleine en middelgrote ondernemingen tot 200 zich door Fluvius voldoende ingelicht over de mogelijkheden van hun digitale meter.

Van de gezinnen met een digitale meter weet bijvoorbeeld 40 procent niet dat ze hun energieverbruik kunnen volgen op het energieportaal van Fluvius. Van de 60 procent die dat wel weet, raadpleegt slechts 8 procent regelmatig het energieportaal en stuurt op basis daarvan zijn verbruik bij. Fluvius start de komende maanden met een promotiecampagne over de digitale meter. Die campagne moet gezinnen en bedrijven informeren over de mogelijkheden.

Bron: Solarmagazine.nl, 20 oktober 2021

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Comments (6)

  • JPe Reply

    Draai of keer de D.M.gelijk je wilt, GESCHOREN ben je:
    o.a.:
    Niet meer terugdraaiende teller,
    Capaciteitstarieven.
    Dag/Nacht- en exclusief Nachtmeters verdwijnen.
    Peanuts bij verkoop zelf opgewekte energie.
    Uitval van modems.
    Beschikbaarheid van energie bij voluit alleman ‘electrische’ wagens.
    Afbouw premies allerhande.
    Complexere installaties voor vermogenshakelregeling.
    enz…. enz…..
    Help mij, ik vergeet er zeker nog enige…

    14 januari 2022 at 14:39
  • Roemers Reply

    Gooi alles op een hoopje en je weet dat de staatsinkomsten op pijl moeten blijven, en zeker geen verlaging van de BTW . Alleen inkomsten voor de staat tellen nog.
    En boze burger!

    13 januari 2022 at 21:05
  • bereke Reply

    en dan nog het volgende…
    als men meer dan 2500 watt van het neemt binnen een tijdspanne.
    dan moet je daar extra voor betalen om de zo gezegde netten niet over te belasten
    maar als je 6000 watt van uw zonnepanelen op het net zet per uur bij een zonnige dag
    dan is er niets aan de hand ????? leg dat maar eens uit

    het poortje gaat maar naar een kant open en dat is naar de …. ja je weet het wel.
    men is goed aan het zorgen voor hun eigen …

    13 januari 2022 at 15:05
  • vanderwegen Reply

    ik ben op zoek naar een goedkope IT er die dagelijks mijn verbruik controleert en alle digitele snufjes instelt en bij regelt , want ik ben een digitale achterlijke . wie legt aan mijn vrouw uit dat de wasmachiene ,de broodbakoven en de vaatwasser niet tegelijk en met onderbrekingen van zonuren goed functioneren ? onmogelijk te sturen , je kan erbij blijven zitten aan het raam en anders ga je volle pot betalen ,absurde situatie’s , volgens de ‘ slimmen kan je vanop kantoor alles met je gsm bijhouden , de BAAS gaat lachen !!!! en je moet al je huishoudtoestellen vervangen , met welk geld ? de politiek laat s’ morgens warme broodjes aan huis leveren , zij kunnen zich dat veroorloven . we gaan terug naar de middeleeuwen , hongerige slaven en vette kasteelheren

    13 januari 2022 at 11:29
  • Markske Reply

    Hoe zo ze kunnen hun energieverbruik volgen op het energieportaal van Fluvius

    Je bedoelt dat ze 24u later dan wanneer ze verbruikt hebben gaan kijken welk kwartuur verbruik ze ‘gisteren’ hadden.
    Alsof Jan met de pet dan nog weet welke verbruikers er gelijktijdig opstonden en welk verbruik tot die piek heeft geleid?

    Laat staan dat Mieke zijn vrouw daaruit zou besluiten dat ze die waterkoker niet mag opstarten terwijl … En … Ook nodig is voor t huishouden te runnen.

    31 december 2021 at 08:52
    • Philippe Reply

      Klopt, dient alleen maar om de bevolking nog meer geld uit hun zakken te kloppen, ook om hun reeds decennia lange nalatigheid te financieren om de netten te verzwaren, de vroeger daarvoor ontvangen gelden werden netjes verdeeld, maar niet richting gebruikers!

      31 december 2021 at 19:03

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *