Smappee
Smappee - Monitoring

Video FAQ



Vraag en antwoord

1) Ik kan niet inloggen in de Smappee App.

Open de Smappee app, kies voor ‘aanmelden’ en selecteer vervolgens ‘Wachtwoord vergeten?’.

Geef uw gebruikersnaam in en vervolgens ontvangt u een email waarmee u uw wachtwoord kan wijzigen.

Indien u uw oorspronkelijke wachtwoord niet gewijzigd heeft, kan u dit ook steeds opnieuw opvragen bij Futech.

2) Mijn Smappee geeft geen Solargegevens door. Wat nu?

Vermoedelijk volstaat het om het toestel een keer te resetten. Indien u nadien nog steeds problemen ondervindt, neemt u best contact op met de aftersales afdeling van Futech via aftersales@futech.be . Zij helpen u graag verder.

3) Mijn Solarwaarden en het verbruik volgen elkaar op.

Controleer of de waarden van de opbrengsten uit de zonnepanelen (Solarwaarden) die via Smappee afgelezen kunnen worden hetzelfde patroon vertonen als het energieverbruik, zoals in onderstaand voorbeeld het geval is.

Smappee waarden

Wanneer de opbrengstwaarden uit de zonnepanelen (Solarwaarden) en de waarden van het energieverbruik hetzelfde patroon volgen is er allicht sprake van een configuratiefout, die vermoedelijk softwarematig opgelost kan worden.

Neem hiertoe contact op met de aftersales afdeling van Futech via aftersales@futech.be . Zij helpen u graag verder.

4) De meetwaarden van Smappee zijn onrealistisch/onjuist.

Hiervoor contacteert u best de aftersales afdeling van Futech via aftersales@futech.be . Zij zullen de situatie voor u bekijken en de gepaste maatregelen nemen.

5) Sinds Smappee werd geïnstalleerd ondervind ik WiFi-problemen in mijn woning.

De installatie van Smappee kan in principe niet aan de basis liggen van WiFi-problemen.

Best controleert u eerst even uw router en indien nodig kan u eventueel contact opnemen met uw internetprovider.

6) De rode statuslamp van Smappee licht op. Wat betekent dit?

Een rode statuslamp van Smappee wijst op een probleem met de WiFi-verbinding.

Gelieve via de Smappee app / Instellingen / Je Smappee-monitors / Wifi instellingen wijzigen, Smappee terug te verbinden met het draadloos netwerk.

Kies het wifi-netwerk van 2,4Ghz (en niet dat van 5 Ghz). De goede werking van Smappee kan immers enkel gegarandeerd worden op 2,4 Ghz netwerken.

Meer info vindt u in het stappenplan in bijlage

7) De gele statuslamp van Smappee licht op. Wat betekent dit?

Een gele statuslamp van Smappee betekent dat dat je verbinding kan maken met de hotspot van je monitor.

Zorg ervoor dat de mobiele data op je mobiel toestel zijn uitgeschakeld. Ga naar je WiFi-instellingen, maak verbinding met de ‘Smappee100700…’-hotspot en keer dan terug naar de app.

8) Ik ben Telenet/Orange klant en ondervind Smappee problemen. Wat moet ik doen?

Omdat je Smappee niet werkt, kan je best even contact opnemen met Telenet/Orange om na te vragen of de twee wifi-netwerken van 2,4 en 5 GHz gescheiden zijn. De goede werking van Smappee kan immers enkel gegarandeerd worden op 2,4 Ghz netwerken.

Als je netwerken niet gescheiden zijn, dien je aan Telenet/Orange te vragen om de twee wifi-netwerken van elkaar te scheiden.

Gelieve hierna als volgt via de Smappee app opnieuw verbinding te maken met het draadloos netwerk: Smappee app / Instellingen / Je Smappee-monitors / Wifi instellingen wijzigen

Kies het wifi-netwerk van 2,4Ghz (en niet dat van 5 Ghz) Soms is het mogelijk dat de modem alle poorten gesloten heeft. Gelieve dan poort 443 te openen omdat Smappee communiceert met poort 443.

9) Ik ben Proximus klant en ondervind Smappee problemen. Wat moet ik doen?

Gelieve via de Smappee app / Instellingen / Je Smappee-monitors / Wifi instellingen wijzigen, Smappee opnieuw te verbinden met het draadloos netwerk.

Kies het wifi-netwerk van 2,4Ghz (en niet dat van 5 Ghz). De goede werking van Smappee kan immers enkel gegarandeerd worden op 2,4 Ghz netwerken.

10) Hoe zet ik mijn Smappee terug naar fabrieksinstellingen en maak ik opnieuw verbinding met het Wifi-netwerk?

Zou je volgende stappen willen doorlopen om Smappee opnieuw met je wifi-netwerk te verbinden?

Druk continu op de knop van de Smappee monitor. De monitor toont verschillende kleuren die ieder een bepaalde functie activeren. Laat de knop los als het licht cyaanblauw is. De monitor wordt dan naar de fabrieksinstellingen teruggezet.

Selecteer dan via de Smappee app / Instellingen / Je Smappee-monitors / Installatie herhalen en dan de stappen volgen.

Verbind de Smappee opnieuw met het draadloos netwerk.  Kies het wifi-netwerk van 2,4Ghz (en niet dat van 5 Ghz). De goede werking van Smappee kan immers enkel gegarandeerd worden op 2,4 Ghz netwerken.

11) Kan Smappee Infinity huishoudelijke toestellen herkennen?

Op dit moment niet, maar in de loop van 2021 zal deze feature binnen Smappee Infinity beschikbaar worden gemaakt.

12) Waarom wijken de waarden op mijn Smappee af van wat ik op de digitale meter aflees?

De digitale meter registreert steeds het saldo, dus bij productie kan u op de digitale meter enkel aflezen welk deel ervan u op het net injecteert.

Bij verbruik registreert de digitale meter enkel nog het gedeelte dat u van het net afneemt.