Skip to main content
Slaan we binnenkort thuis goedkoper elektriciteit op? Als het van het Hogeschool UCLL in Diepenbeek afhangt wel. Onderzoekers vormden de batterij van een elektrische auto om tot een thuisbatterij.

Een batterij waarmee u thuis de overbodige elektriciteit van uw zonnepanelen opslaat om de energie later te gebruiken, is voorlopig een relatief dure aangelegenheid. Het prijskaartje voor een volwaardig systeem gaat al snel richting 10.000 euro. UCLL wil een bijdrage leveren om de prijs naar beneden te halen. Ook het milieu wint, want het project van de hogeschool versterkt de circulaire economie. “Wij hebben net een project afgerond waarbij we energie opslaan in afgedankte autobatterijen. Projecten op industriële schaal bestaan wel al. Maar dit is het eerste waarbij de focus op een woning ligt. Met het hergebruik of ‘2nd life’ van elektrische autobatterijen kan de prijs voor een thuisbatterij al snel met de helft dalen”, becijferde lector en onderzoeker Peter Van Hout.

Zachter

Aan grondstof is er volgens Van Hout geen gebrek. In 2017 reden er wereldwijd al een miljoen elektrische wagens rond. “Wanneer de batterijen van deze voertuigen ongeveer een vijfde van hun capaciteit kwijt zijn, zijn ze niet meer geschikt voor gebruik op de weg. Onderzoekers van ons expertisecentrum Sustainable Resources geven batterijen die onder hun ‘rijdbare’ capaciteit zitten nu een tweede leven”, klinkt het. Voor de wagen mogen ze dan wel niet meer geschikt zijn, voor thuis beschikken ze nog over voldoende opslagcapaciteit. Dat toont ook het UCLL-prototype aan. “Omdat wij ze in huis ‘zachter’ gebruiken. De energievraag in het verkeer is veel groter dan in een huis. Een half uur rijden komt overeen met het gebruik in een woning voor een gezin gedurende een dag. De batterijen kunnen in hun tweede leven nog jaren meegaan”, aldus Van Hout.

Nieuwe economie

Naast een voordeligere prijs en het hergebruik van afval als grondstof, ziet Van Hout nog drie grote voordelen. “Met de batterij kunnen wij onze consumptie van groene energie verhogen. We moeten de stroom niet langer terug het net op sturen. Dit is een oplossing voor het effect van de terugdraaiende teller. Dat systeem gaat immers niet blijven duren. Daarnaast zijn we beter beschermd tegen een black-out of grote stroomtekorten. Met een batterij kan je al snel een week verder. Tot slot word je zelf een speler op de energiemarkt. Elke particulier zal zelf kunnen bepalen op welke tijdstippen en tegen welk tarief hij grote energieoverschotten het net opstuurt. Er komt als het ware een nieuwe economie op ons af.”
Maar waar voordelen zijn, zijn ook nadelen. Of eerder hindernissen in dit geval. “Ons beleid moet meegaan. In België is er nauwelijks een beleid op het vlak van nieuwe energie. Niets is zo erg voor een economie als onzekerheid. Een tweede probleem is de auto-industrie. Elk merk heeft zijn eigen batterijmodule en allerhande maten. Meer eenvormigheid zou het hergebruik vergemakkelijken en de haalbaarheid vergroten. In elk geval toont ons prototype aan dat het een oplossing kan zijn en dat er mogelijkheden zijn om het op de markt te brengen”, besluit Peter Van Hout.
Bron: Het Belang Van Limburg, 11 december 2019
Foto: Serge Minten

Circusol

Futech maakt al 1,5 jaar deel uit van het Circusol Consortium omtrent bedrijfsmodellen in de zonnepanelensector voor een circulaire economie in Europa. Dit innovatieve project, dat deel uitmaakt van het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie, biedt bedrijfsoplossingen die van toepassing zijn in verschillende sectoren die de energietransitie ondersteunen.
In het kader van het Circusol project ontwikkelt Futech momenteel in samenwerking met de andere Consortium partners een grootschalig industrieel ‘second life’ batterijopslagsysteem dat zal worden geïntegreerd bij een bestaande zonnepaneleninstallatie van 1,75 MWp waar Futech eigenaar van is. De batterijen die voor dit project gebruikt worden zijn afkomstig uit de automobielsector.
Meer info over het Circusol project vindt u op www.circusol.eu/
Circulaire zonne-energie

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply