Lithium

Lithium, het ‘zwarte goud’ van de toekomst

Door de opmars van wereldwijde elektrische mobiliteit en opslag van hernieuwbare energie stijgt de vraag naar Lithium batterijen sneller dan ooit. De alsmaar groter wordende vraag naar deze batterijen wordt beantwoord met een stormloop naar grotere en betere productiefaciliteiten.

Lithium

Verschillende fabrikanten zoals Tesla, LG Chem en overheden investeren dan ook fors. De groter wordende vraag naar productiefaciliteiten kan echter niet enkel worden opgevangen door grotere en betere productiefaciliteiten. De vraag naar de grondstoffen om deze batterijen te produceren zal snel het aanbod overstijgen als er niet snel iets verandert.

De ‘ingewanden’ van de batterij

De onderdelen van batterijen kunnen opgesplitst worden in 3 grote groepen. De batterij bestaat uit een kathode, anode en het elektrolyt. Ook een scheidingswand in de batterij is noodzakelijk om de werking te kunnen garanderen. Maar uit wat bestaan deze onderdelen nu allemaal?

Laten we beginnen met de kathode. Deze bestaat uit een zinken plaatje dat bedekt is met kathodepoeder. Dit poeder wordt samengesteld door een mengeling van Lithium, Nikkel, Kobalt, Mangaan en Aluminium.

De anode bestaat dan weer uit een koperen plaatje bedekt met anodepoeder. Dit poeder kan gemaakt worden van verschillende soorten grondstoffen. Welke grondstof gekozen wordt is afhankelijk van het type Lithium batterij. Bij de standaard Lithium batterijen is dit grafiet. De anode wordt gedopeerd met siliconen en een beetje Lithium.

Vanwaar de keuze voor siliconen? Fabrikanten gebruiken siliconen om de energiedichtheid van de batterij te verhogen. Hierdoor kan er meer energie opgeslagen worden op een kleinere oppervlakte. Siliconen dragen ook bij aan een langere levensduur van de batterij.

Een toekomst met Lithium

De belangrijkste grondstoffen voor batterijen zullen in de toekomst vermoedelijk Lithium, Nikkel, Grafiet en Kobalt zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat tegen 2025 er maar liefst 408% meer Lithiumcarbonaat, 81% meer Kobalt en 36% meer Nikkel zullen moeten worden geproduceerd in vergelijking met 2016.

Tenslotte is het de verwachting dat de prijzen van batterijen licht zullen stijgen, ondanks betere productietechnieken.

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *