Skip to main content

De markt van de elektrische wagens groeit aan een razend tempo. Uiteraard dient ook de laadinfrastructuur mee te groeien, zeker nu de Europese Unie als doelstelling een 100% elektrisch wagenpark heeft vooropgesteld tegen 2050. Welke infrastructuur bestaat er anno 2019 en wat zijn de toekomstverwachtingen?
Vandaag zijn er binnen de Europese Unie meer dan 150.000 publieke laadpunten geïnstalleerd, waarin een eerder beperkt aandeel is weggelegd voor de zogenaamde ‘fast chargers’ (> 22 kW).

20 miljoen laadpunten tegen 2030

Met meer dan 40.000 publieke laadpunten spant Nederlands op Europees gebied de kroon, gevolgd door Duitsland ( ca. 28.000) en Frankrijk (ca. 25.000).
De Europese Unie mikt op een 20 miljoen laadpunten tegen 2030. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel, al gelooft de Europese Associatie voor Elektromobiliteit (AVERE) in een goede afloop.
Vandaag bestaan er in de EU alvast meer laadstations (ca. 150.000) dan benzinestations (ca. 92.000).

Kortere laadtijden

Ten opzichte van enkele jaren geleden is de technologie van de laadinfrastructuur sterk geëvolueerd. Duurde het vroeger soms 1 à 2 uur om de batterij van een elektrische wagen volledig op te laden, worden er momenteel reeds systemen ontwikkeld van 350 kW waarmee de laadtijd zou worden beperkt tot amper 7 minuten.
Opgelet: vandaag bestaan er helaas nog geen elektrische voertuigen die compatibel zijn met dit soort laadsysteem.
Laadtijden
Bron: AVERE – Vehicle to Grid, a new opportunity for PV (presentatie Belgian Solar Day 18 oktober 2019)

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply