iLusmart App

iLusmart App

Vraag en antwoord

1) Waar vind ik de gebruikershandleiding van de iLusmart App?

U kan de meest recente versie van de iLusmart App downloaden via deze link.

2) Waarom kan ik van 1 tot 30 september 2021 het EAN-mandaat, om de gegevens van mijn digitale meter te visualiseren in de iLusmart App, niet activeren in de Mijn Fluvius omgeving?

Netbeheerder Fluvius voert tijdens de maand september werkzaamheden uit in Mijn Fluvius, die gepaard zullen gaan met downtime.

Voor gebruikers van de iLusmart App die reeds hun EAN-mandaat gekoppeld hebben, verandert er niets. Zij kunnen ongewijzigd gebruik maken van de iLusmart App.

Nieuwe gebruikers zullen hun EAN-mandaat kunnen koppelen na 30 september, wanneer Fluvius haar werkzaamheden in het portaal heeft afgerond.

3) Hoe activeer ik de P1-gebruikerspoort van mijn digitale meter?

Consulteer hiervoor onze gebruikershandleiding of volg onderstaand stappenplan.

Om data van de digitale meter te kunnen uitlezen, dient de iLusmart van iLumen met de P1-gebruikerspoort van de digitale meter verbonden te worden.

Deze connectie is enkel mogelijk wanneer de P1-gebruikerspoort van de digitale meter is geactiveerd.

Je kan de P1-gebruikerspoort van de digitale meter als volgt activeren:

Stappenplan activatie P1-gebruikerspoort digitale meter

1) Surf naar https://mijn.fluvius.be/poortbeheer
2) Meld je met je bestaande Fluvius account aan bij het online portaal ‘Mijn Fluvius’.

Heb je nog geen Fluvius account? Registreer je dan met je eID en kaartlezer of token of je itsme account.

3) Kies na het inloggen bovenaan het menu voor ‘Poortbeheer’, tenzij je na inloggen rechtstreeks in dit tabblad bent terechtgekomen.

P1 poort digitale meter procedure

4) Selecteer vervolgens rechtsbovenaan je scherm ‘Poortbeheer aanvragen’

5) Geef vervolgens je EAN-code voor elektriciteit in. Je vindt deze code op je elektriciteitsfactuur. Een EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint met 54144.

P1 poort digitale meter procedure

6) Klik vervolgens op ‘Bevestig’

7) Fluvius zal nu je P1-gebruikerspoort van je digitale meter activeren.

Opgelet: het kan tot 72 uur duren vooraleer een nieuwe digitale meter in het systeem van Fluvius geregistreerd staat. Werd je digitale meter nog maar pas geplaatst? Wacht dan best een paar dagen om je gebruikerspoorten te activeren.

8) Controleer onder ‘Poortbeheer’ of je gebruikerspoort is geactiveerd. Onderaan je scherm zal het meternummer van je digitale meter worden weergegeven met daarnaast de status van je gebruikerspoort.

Indien de status op ‘open’ staat, betekent dit dat je digitale meter klaar is om data aan te leveren aan de iLusmart!

P1 poort digitale meter procedure

4) Hoe activeer ik bij Fluvius het EAN-mandaat om de gegevens van mijn digitale meter te visualiseren in de iLusmart App?

Consulteer hiervoor onze gebruikershandleiding of volg onderstaand stappenplan.

Opdat wij de data van je digitale meter kunnen uitlezen om deze in de iLusmart App te visualiseren, dien je ons door middel van het goedkeuren van een mandaat toestemming te geven om deze data te mogen gebruiken.

Selecteer hiertoe het ‘+’-icoon rechts onderaan in het dashboard.

Selecteer vervolgens de link naar de loginpagina voor het ‘Mijn Fluvius’ portaal

Procedure Fluvius mandaat

Meld je met je bestaande Fluvius account aan bij het online portaal ‘Mijn Fluvius’.

Heb je nog geen Fluvius account? Registreer je dan met je eID en kaartlezer of token of je itsme account.

Procedure Fluvius mandaat

Na het aanmelden in ‘Mijn Fluvius’ krijg je onderstaande melding. Selecteer ‘Verbruiken aanvragen’.

Procedure Fluvius mandaat

Vervolgens dien je aan te geven voor welke EAN-code voor elektriciteit je gegevens wilt opvragen om in de iLusmart App te visualiseren. De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint altijd met het cijfer 54. Je kan deze terugvinden op elke factuur van je energieleverancier en op de sticker op je meterkast.

Opgelet: controleer zeker dat je de EAN-code voor elektriciteit en niet voor gas hebt ingevuld! 

Procedure Fluvius mandaat

Indien je EAN-code reeds in ‘Mijn Fluvius’ is geregistreerd, kan je deze ook gewoon manueel selecteren. Scroll hiertoe naar het onderste gedeelte van je scherm. Selecteer de EAN-code waarvoor gegevens wil raadplegen in de iLusmart App en selecteer vervolgens ‘Ga verder’.

Procedure Fluvius mandaat

Selecteer vervolgens ‘Aanvraag bevestigen’ om het mandaat voor het gebruik van je EAN-data in de iLusmart App definitief goed te keuren.

Procedure Fluvius mandaat

Nadat onderstaand scherm verschijnt mag je de ‘Mijn Fluvius’ omgeving verlaten. Binnen de 2 uur na je aanvraag ontvang je een mailtje met daarin de melding dat je de digitale meter aan het adres van je zonnepaneleninstallatie kan koppelen.

Open hiertoe de iLusmart App om deze procedure te voltooien. Een dag nadat je de digitale meter aan je installatieadres gekoppeld hebt in de iLusmart App, zal je de gegevens afkomstig van je digitale meter in de iLusmart App kunnen raadplegen.

Procedure Fluvius mandaat

5) Ik vermoed dat mijn digitale meter geen ontvangst heeft. Wat nu?

Controleer eerst uw internetverbinding. Als deze gewoon actief is, volg dan onderstaand stappenplan.

1) Surf naar https://mijn.fluvius.be/poortbeheer
2) Meld je met je bestaande Fluvius account aan bij het online portaal ‘Mijn Fluvius’.

Heb je nog geen Fluvius account? Registreer je dan met je eID en kaartlezer of token of je itsme account.

P1 poort digitale meter procedure

3) Kies na het inloggen bovenaan het menu voor ‘Poortbeheer’, tenzij je na inloggen rechtstreeks in dit tabblad bent terechtgekomen.

Controleer onder ‘Poortbeheer’ of je gebruikerspoort is geactiveerd. Onderaan je scherm zal het meternummer van je digitale meter worden weergegeven met daarnaast de status van je gebruikerspoort.

P1 poort digitale meter

Indien de status op ‘open’ staat, betekent dit dat je digitale meter klaar is om data aan te leveren aan de iLusmart!

Indien de status van de poort niet op ‘open’ staat, volg dan vanaf stap 4 het stappenplan zoals uitgewerkt in FAQ vraag 1.

4) Wil je tenslotte zeker zijn dat de data van je digitale meter goed worden uitgelezen?

Kies dan het tabblad ‘Verbruik’ in de menubalk. Indien er in de grafiek recente verbruiksgegevens zichtbaar zijn, betekent dit dat de data van je digitale meter goed worden uitgelezen!

P1 poort digitale meter

Zijn er in ‘Mijn Fluvius’ geen recente verbruiksgegevens beschikbaar? Neem dan contact op met Fluvius.

6) De iLusmart stuurt geen gegevens meer door, wat nu?

P1 poort digitale meter

Bovenstaande melding kan verschillende oorzaken hebben:

– Uw iLusmart heeft geen internetontvangst
– Er is geen (goede) connectie via de kabel die uw iLusmart met de P1-poort van de digitale meter verbindt.
– Er is een probleem met de modbus communicatie van uw omvormer

Wij raden u aan om eerst uw internetconnectie te controleren, bijvoorbeeld op uitval van uw volledig WiFi-netwerk.

Mocht u geen algemene internetproblemen vaststellen, kan u best een keer de kabel die de iLusmart en uw digitale meter verbindt loskoppelen uit de P1-poort (rechteringang van uw digitale meter, zoals aangeduid op onderstaande afbeelding) om deze hierna opnieuw te connecteren.

P1 poort digitale meter

Mocht het probleem zich na het doorlopen van bovenstaande stappen nog steeds voordoen, raden wij u aan om contact met ons op te nemen via aftersales@futech.be .

7) De omvormer van de zonnepanelen stuurt geen gegevens meer door naar de iLusmart, wat nu?

Omvormer geen dat iLusmart App
Bovenstaande melding wordt vermoedelijk veroorzaakt door een probleem met uw omvormer.

Indien uw omvormer een blauwe statuslamp geeft, heeft deze vermoedelijk een WiFi-probleem.
Volg deze videohandleiding en/of het stappenplan in bijlage om uw omvormer opnieuw met uw WiFi-netwerk te verbinden.

Indien uw omvormer een rode statuslamp geeft, werkt deze niet. Controleer of de automaat (zekering) van de omvormer is uitgeschakeld. Schakel deze opnieuw in en controleer of uw omvormer nog steeds een rode statuslamp geeft.

Indien de automaat van de omvormer niet is uitgeschakeld, kan u deze best gedurende een tiental minuten uitschakelen en vervolgens controleren of uw omvormer nog steeds een rode statuslamp geeft.

Mocht het probleem zich na het doorlopen van bovenstaande stappen nog steeds voordoen, raden wij u aan om contact met ons op te nemen via aftersales@futech.be .

8) Ik heb na goedkeuring van mijn EAN-mandaat de digitale meter in de iLusmart App gekoppeld aan mijn installatieadres. Toch worden er nog geen data gevisualiseerd in de App. Wat nu?

Hou er rekening mee dat u na de koppeling van uw digitale meter aan uw installatieadres 24 uur moet wachten vooraleer uw data in de iLusmart App worden gevisualiseerd.

Indien de data na een dag nog niet zichtbaar zijn in de iLusmart App, komt dit vermoedelijk doordat u in het Mijn Fluvius portaal verkeerdelijk een EAN-mandaat hebt goedgekeurd voor uw gasaansluiting in plaats van voor uw elektriciteitsaansluiting. Volg in dat geval opnieuw het stappenplan zoals omschreven in FAQ vraag 2 en controleer dat u de correcte EAN-code van uw elektriciteitsaansluiting ingeeft.

Mocht het probleem zich na het doorlopen van bovenstaande stappen nog steeds voordoen, raden wij u aan om contact met ons op te nemen via aftersales@futech.be .

9) Ik beschik over de iLusmart hardware. Waarom zie ik in het dashboard onder de live data historische waarden van enkele dagen geleden?

Indien u een EAN-mandaat heeft gekoppeld voor uw digitale meter, zal de iLusmart steeds de historische data op basis van uw mandaat tonen. Deze data komen soms met wat vertraging binnen (tot max 2 à 3 dagen).