Skip to main content

In een landschap waarin duurzame mobiliteit steeds belangrijker wordt, is een veelgestelde vraag hoe duur het is om een elektrische wagen op te laden aan een publieke laadpaal.
VAB Magazine nam onlangs de proef op de som met een Nissan Leaf, die ongeveer 18 kWh verbruikt om 100 kilometer af te leggen.

Gewone vs snellaadpaal

Bij de openbare laadinfrastructuur dienen we een onderscheid te maken tussen een gewone laadpaal en een snellaadpaal, de zogenaamde ‘Supercharger’.
Om 18 kWh te laden betaalde VAB Magazine in het totaal 6,3 € bij een gewone laadpaal en 11,7 € bij een snellaadpaal. Dit correspondeert met een eenheidsprijs van respectievelijk 0,35 €/kWh en 0,65 €/kWh.
Bij de gewone laadpaal duurde het laadproces bij de Nissan Leaf 2 uur en 32 minuten. Dit is iets meer dan dubbel zo lang als bij de snellaadpaal (1 uur en 13 minuten).

Thuis of op het werk opladen

Indien mogelijk beperkt u het aantal laadmomenten op publieke laadpunten tot een noodzakelijk minimum en maakt u gebruik van toepassingen op uw werk of bij u thuis.
Bij bedrijven kost de stroom om een elektrisch voertuig te laden in veel gevallen niet meer dan 0,05 €/kWh.
Kan u zich het financieel voordeel al inbeelden wanneer u uw wagen op het werk volledig oplaadt aan een tarief van 0,05 €/kWh en ermee naar huis rijdt, waar u prijzen tot 0,3 €/kWh zou betalen!?

Testpool elektrische voertuigen

Onze zusteronderneming iLumen zet sterk in op de ontwikkeling van innovatieve toepassingen voor elektrische wagens. Interesse om deel uit te maken van de testpool van iLumen? Vul dan zeker onderstaand formulier in!

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply