Second-life batterij Truckstop

Futech voegt batterijsysteem uit automobielindustrie toe aan bestaand zonnepark

Futech heeft aan het bestaande zonnepark (2 MW) van Truckstop 26 bis in Heusden-Zolder een batterijopslagsysteem afkomstig uit de automobielindustrie toegevoegd. Dit gebeurde in het kader van het EU Horizon 2020 Circusol project omtrent bedrijfsmodellen in de zonnepanelensector voor een circulaire economie in Europa

Het domein van Truckstop 26 bis herbergt een beveiligde parking voor vrachtwagens, een restaurant met broodjesbar, vergaderzalen en sinds 2017 een laadstation voor elektrische voertuigen. De volledige projectsite wordt van groene stroom voorzien door een zonnepark van Futech dat in 2012 in gebruik werd genomen volgens een serviceovereenkomst.

Concreet houdt deze overeenkomst in dat Futech gedurende 20 jaar eigenaar van het zonnepark blijft en dus ook verantwoordelijk is voor het onderhoud. Truckstop 26 bis van zijn kant betaalt een maandelijkse vergoeding voor de geleverde stroom, die beduidend lager lager ligt dan kost voor stroom van het net.

Integratie ‘second-life’ batterij

In het kader van Circusol onderzoekt Futech onder andere de financiële en technische haalbaarheid van de integratie van de zogenaamde ‘second-life’ batterijsystemen, afkomstig uit elektrische voertuigen, bij bestaande zonneparken.

Op de projectsite van Truckstop 26 bis werd een onlangs een dergelijk systeem opgeleverd, dat zal bijdragen aan een verhoogde gelijktijdigheid van verbruik en productie. Dit heeft voor de eindgebruiker als voordeel dat deze minder (dure) stroom van het net dient af te halen, terwijl Futech als eigenaar van de installatie minder stroom tegen lage tarieven op het net moet zetten.

Cloverleaf second-life

“We zijn bijzonder trots dat we met Futech ons steentje hebben kunnen bijdragen aan deze unieke demonstrator, die aantoont dat het technisch gezien perfect mogelijk is om op industriële schaal gebruikte batterijen uit de automobielindustrie in te zetten in stationaire toepassingen, zoals een zonnepark”, zegt onze CEO Ismaël Ben-Al-Lal. “Toekomstige uitdagingen liggen bij het financiële plaatje en het standaardiseren van de markt van ‘second-life’ batterijsystemen.”

“Futech illustreert in dit demonstratieproject dat we ook in Vlaanderen de know-how hebben om circulair te innoveren”, reageert Tom Rommens van kenniscentrum VITO.

Het batterijopslagsysteem werd tenslotte ook opgenomen in de bestaande serviceovereenkomst tussen Futech en Truckstop 26 bis.

Bekijk hieronder een videoreportage over het project met het ‘second-life’ batterijopslagsysteem  bij Truckstop 26 bis in Heusden-Zolder.

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *