Frank Vanbrabant

Frank Vanbrabant (CEO Fluvius) over digitale meter: “Wantrouwen klant snel wegnemen”

Een jaar geleden ontstond netbeheerder Fluvius uit een fusie tussen Infrax en Eandis. Kanaal Z sprak met CEO Frank Vanbrabant, die zijn licht laat schijnen over actuele thema’s zoals de introductie van de digitale meter.

“De energietransitie impliceert meer en meer decentrale productie”, weet Vanbrabant. “Dit vergt ook andere zaken van ons als netbedrijf. We willen steeds maximaal aan de verwachtingen van de overheid en onze klanten voldoen. Een mooi voorbeeld van een oplossing die we bieden op de nieuwe energiemarkt is de uitrol van de digitale meter”, klinkt het.

Nochtans blijkt deze digitale meter geen eenvoudig verhaal, vooral voor mensen met zonnepanelen. “We moeten twee dingen van elkaar scheiden”, legt Vanbrabant uit. “Enerzijds is er de meter zelf, anderzijds het tarief.”

Digitalisering

“De meter is een logische evolutie van een klassiek, traditioneel product naar een digitaal toestel. Digitalisering is een evolutie die we in andere sectoren ook zien. Dit is dan ook iets waar weinig klanten een probleem mee zullen hebben.”

VREG en overheid niet op zelfde golflengte

“Dan is er het tarief. De overheid en regulator VREG hebben de introductie van de digitale meter aangegrepen om na te denken over het tarief van eigenaars met zonnepanelen. Jammer genoeg zitten overheid en regulator niet op dezelfde golflengte, waardoor er onzekerheid en een stukje wantrouwen bestaat bij de klanten. We hopen dat er snel duidelijkheid en zekerheid komt voor onze klanten.”

Bron: Z-Energy: de rol van de netbeheerder in de energietranssitie 01/10/19

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *