Digitale meter kanaal Z

Fluvius plaatste al meer dan 111.000 digitale meters, minder dan 1% weigert

Netbedrijf Fluvius heeft in Vlaanderen al 111.000 digitale meters geïnstalleerd, waarvan zo’n 18.000 bij zonnepaneleneigenaars. Opmerkelijk: nog maar 23 eigenaars van zonnepanelen hebben gekozen voor het nieuwe nettarief, zonder terugdraaiende teller.

Sinds 1 juli is de Vlaamse energienetbeheerder Fluvius gestart met de uitrol van de digitale meter, een slimme gas- en elektriciteitsmeter die de analoge meter vervangt. Ondertussen zijn er in Vlaanderen al 111.000 digitale meters geïnstalleerd, waarvan zo’n 18.000 bij eigenaars van zonnepanelen. Wie zonnepanelen heeft, blijft automatisch het systeem van de terugdraaiende teller behouden. Wie wil overstappen naar het nieuwe systeem, moet zelf actie ondernemen.

Slechts 23 gezinnen kozen voor nieuwe nettarief

Opmerkelijk: van de 18.000 zonnepaneleneigenaars met een digitale meter hebben er nog maar 23 gekozen voor het nieuwe nettarief, zonder terugdraaiende teller en zonder prosumententarief. “Heel wat mensen willen eerst een volledig kalenderjaar hun gedetailleerd verbruik en hun productie via hun nieuwe digitale meter opvolgen om vervolgens te kijken wat voor hen het meest gunstige tarief is”, zegt Björn Verdoodt van Fluvius.

Wie eenmaal kiest voor het nieuwe nettarief, kan nadien ook niet meer terugkeren naar het oude systeem van de terugdraaiende teller.

Minder dan 1 procent weigert

De digitale meter is ook niet overal gewenst. Zo konden 982 slimme meters niet geïnstalleerd worden omdat de klant dat expliciet weigerde. “Dat komt neer op minder dan 1 procent van alle voorziene installaties”, zegt Verdoodt. De installatie van de digitale meter is nochtans verplicht. “Als een klant een digitale meter weigert, nemen we contact met hem op, bespreken we de bezwaren en leggen we vervolgens een nieuwe installatiedatum vast.” Ook botsen de installateurs vaak op een gesloten deur. “Zo’n 30 procent van de klanten is niet thuis op de vooropgestelde plaatsingsdatum of vraagt ter plekke voor een nieuwe datum”, zegt Verdoodt. Als Fluvius een digitale meter installeert, krijgt de klant twee maanden op voorhand een datum. “Elke klant kan dat tijdstip zelf wijzigen.”

Bron: HBVL.be, 21 november 2019

Meer van dit soort nieuws ontvangen?

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *