Skip to main content

Ismaël Ben-Al-Lal is een industrieel ingenieur met een passie voor fotovoltaïsche energie. Hij nam in 2007 deel aan de World Solar Challenge in Australië met het Belgische Solar Team en eindigde knap tweede. Ondertussen staat hij 10 jaar lang aan het hoofd van het bedrijf Futech dat zich toelegt op fotovoltaïsche installaties bij particulieren en ondernemingen.

Wie hernieuwbare energie zegt in de autowereld, denkt meteen aan elektrische wagens. Maar echt veel rijden er nog niet rond. Hoe verklaar je dat? Ben-Al-Lal: “De redenen zijn divers, maar het komt vooral omdat het aanbod nog steeds te beperkt is. Wil je vandaag 100% elektrisch rijden, dan heb je weinig keuze. Enkel Tesla haalt een rijbereik van 400 km, maar het is een dure wagen die niet voor iedereen bestemd is. Toch blijf ik ervan overtuigd dat het aanbod enorm zal stijgen. De transitie zal starten eenmaal er een betaalbaar, voldoende luxueus model op de markt komt met een aanvaardbare autonomie.”

Grotere batterijcapaciteit

Hoe kunnen we dat rijbereik vergroten? Met zonnepanelen in de carrosserie? Ben-Al-Lal: “Het rijbereik zal stijgen doordat de capaciteit van de batterijen vergroot en de prijs voor batterijen daalt, waardoor autoconstructeurs meer batterijen kunnen monteren. Zonnepanelen op een wagen zijn zeker interessant, maar die leveren momenteel op een zonnige zomerdag ongeveer 5 kWh aan elektriciteit. Dat komt overeen met een rijbereik van slechts 20 km. Dus daar ligt nu niet meteen de oplossing voor een grotere autonomie. Toch zijn er bedrijven die focussen op een energiezuinige zonnewagen. Lightyear bijvoorbeeld. Zij mikken op lichtere voertuigen met een andere vorm die veel minder verbruiken, maar ze commercialiseren ze nog niet.”

‘Zonne-energie is de toekomst’

Kan zonne-energie de Vlaamse mobiliteit vergroenen? Ben-Al-Lal: “Zonne-energie is de toekomst. Dat lijdt geen twijfel. Zelfs in België is het de goedkoopste manier om elektriciteit op te wekken. Maar dagen met weinig zon gooien nu nog roet in het eten. Toch ben ik ervan overtuigd dat zonne-energie in combinatie met een kleine thuisbatterij en een elektrisch voertuig de klassieke concurrentie zal wegblazen. Ik geef een concreet voorbeeld. Een gemiddeld gezin verbruikt 10 kWh per dag. Elektrische wagens zullen in de toekomst allemaal over 100 kWh batterijen beschikken. Lokaal zullen gezinnen ook een batterij van 10 kWh hangen hebben. Tussen april en september is er voldoende zon om het gezin 24 uur van energie te voorzien. In de minder zonnige periode van het jaar zal de wagen dienen als batterij en Wh leveren. Als je overdag goedkoop elektriciteit kan laden op overschotmomenten, dan kan je dat later inzetten als er tekorten zijn. Die evolutie gaat zeker een impact hebben op de energiemarkt.”
Bron: Expertendatabank.be

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply