Skip to main content

De Vlaamse energienetbeheerder Fluvius heeft tijdens de eerste week van de uitrol al bijna 5.000 digitale meters geïnstalleerd. Vijftig klanten ‘weigerden’ een slimme meter en vroegen meer informatie of bedenktijd. “Met hen maken we een nieuwe afspraak om de meter te plaatsen.”
Vorige week maandag, 1 juli, is de Vlaamse energienetbeheerder Fluvius gestart met de uitrol van de digitale meter, dat is een slimme gas- en elektriciteitsmeter die de huidige analoge meter vervangt en vanop afstand kan uitgelezen worden. Op één week tijd – van 1 tot en met 5 juli – heeft Fluvius al bijna vijfduizend – 4.724 om precies te zijn – digitale gas- en elektriciteitsmeters geïnstalleerd. “Op de eerste dag hebben we een kleine 800 meters geplaatst, nadien waren er dat ongeveer 1.000 per dag”, zegt Björn Verdoodt, woordvoerder van Fluvius.
Tussen 1 april en 30 juni liep er in 39 gemeenten in Vlaams-Brabant al een pilootproject voor de digitale meter. “Met de digitale meters uit dat pilootproject inbegrepen, zijn er in Vlaanderen in totaal nu al 11.600 digitale meters geplaatst.”

50 klanten ‘weigeren’ meter

Volgens Fluvius verloopt de uitrol “volgens plan”. “De installaties lopen heel vlot en er zijn bijzonder weinig technische problemen”, zegt Verdoodt.
Tijdens de eerste week ‘weigerden’ wel vijftig klanten de installatie van een digitale meter omdat ze bedenktijd vragen of meer informatie willen. “Mensen vragen zich bijvoorbeeld af wat de digitale meter precies voor hen betekent, of die meter betrouwbaar is en wat het verschil is met hun huidige meter”, zegt Verdoodt. Wie een digitale meter in eerste instantie ‘weigert’, zal nadien alsnog een meter krijgen. “Klanten die bedenktijd willen of vragen hebben, bezorgen we extra informatie. In de weken daarna nemen we zelf opnieuw contact op met hen en maken we een nieuwe afspraak om de meter te installeren”, zegt Verdoodt.

Wat met eigenaars van zonnepanelen?

In deze eerste fase is Fluvius gestart met de zogenaamde ‘natuurlijke uitrol’ van digitale meters. “We plaatsen op dit moment enkel nog maar digitale meters bij klanten die bij ons een aanvraag voor een meter indienen. Dat gaat dus over nieuwbouw, grondige renovatie of nieuwe budgetmeterklanten”, zegt Verdoodt. “In het najaar starten we dan met de zogenaamde ‘ombouw’ en gaan we bij eigenaars van zonnepanelen de analoge meters door digitale meters vervangen. Vanaf dan gaan we zo’n 50.000 meters per maand plaatsen, oftewel zo’n 2.500 per dag.”
Eigenaars van zonnepanelen krijgen voor de installatie van een digitale meter eerst een brief in de bus, met daarin de datum wanneer de installateurs op bezoek komen. “Als dat tijdstip niet past voor de klant, kan hij via onze website een andere datum kiezen.” Eigenaars van zonnepanelen die een digitale meter krijgen, blijven automatisch het vroegere systeem van de terugdraaiende teller behouden. Wie wil overstappen naar het nieuwe systeem, moet dus zelf actie ondernemen.

Wanneer krijgt u een digitale meter?

Klanten die willen weten wanneer ze hun digitale meter krijgen, kunnen hiervoor terecht op de website van Fluvius. “Als je op de website de EAN-code van je elektriciteitsmeter ingeeft, krijg je een tijdstip waarop onze installateurs langskomen. Dat is geen exacte datum, maar een schatting: bijvoorbeeld ‘tussen de eerste en derde week van 2021’. Alleen voor klanten die tot de prioritaire groepen behoren (zoals bij nieuwbouw, grondige renovatie of voor zonnepanelen-eigenaars) is er een tijdstip vastgelegd.” Klanten uit die prioritaire groepen zullen ten laatste op 31 december 2022 een digitale meter krijgen. Tegen 2034 moet elke woning in Vlaanderen een digitale meter hebben.
Wie vragen heeft over de digitale meter, kan onder meer terecht op de website van Fluvius of bij hun klantendienst. “Tussen 1 en 9 juli hebben we meer dan 43.000 klantenvragen per telefoon binnenkregen, maar slechts 250 daarvan hadden rechtstreeks te maken met de digitale energiemeters”, zegt Verdoodt.
Bron: Het Belang Van Limburg, 13 juli 2019

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply