Skip to main content

Vlaanderen klokte eind 2018 af op 3.047 publieke laadpunten voor elektrische wagens. Daarmee zit de uitrol voor de publieke laadinfrastructuur op schema voor het realiseren van 5.000 laadpunten tegen eind 2020, zoals het Vlaamse Clean Power for Transport (CPT) plan voorziet.
Datzelfde CPT stelde bij zijn oprichting in 2015 ook een streefcijfer van 74.000 elektrische wagens in Vlaanderen voorop. Op dit moment rijden er zo’n 34.000 elektrische wagens rond in Vlaanderen en zijn er 3.047 laadpunten. Iets meer dan drie vierde van deze elektrische voertuigen zijn de zogenaamde ‘plug-in’ hybride wagens. Deze combineren een kleine batterij met fossiele brandstof, benzine of diesel. Het overige kwart van het elektrisch wagenpark is volledig batterij-elektrisch.
“In de toekomst willen we het aandeel volledig elektrische wagens fors doen toenemen”, duidt Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD). “Daarom hebben we de premies het voorbije jaar op hetzelfde niveau gehouden. Daarmee hopen we de drempel voor de Vlaming te verlagen en willen we aan autoconstructeurs tonen dat er voldoende interesse is.”

Laadinfrastructuur

Met 3.047 laadpunten op 34.000 wagens haalt Vlaanderen op dit moment zo goed als een ratio van 1 laadpunt voor 10 elektrische wagens, zoals Europa aanbeveelt. Toch laden de meeste Vlamingen thuis of op het werk. Slechts in tien procent van de gevallen wordt er gebruik gemaakt van de publieke laadpalen.
Als je weet dat plug-in hybrides kleine batterijen hebben en dus minder vaak laden, is er de facto één laadpunt per 2,6 volledig elektrische wagen. Ruim boven de Europese richtlijn van 1 laadpunt per 10 elektrische voertuigen dus.
Vlaams minister van Energie Lydia Peeters: “Het huidige netwerk van publieke laadpalen is dus momenteel voldoende voor het aantal elektrische wagens.”

Toekomst

Toch wachten er na 2020 nog tal van uitdagingen. Wanneer het elektrisch rijden voluit doorbreekt, zal ook het aantal publieke laadpalen fors moeten uitbreiden. De plaats op het publieke domein is daarvoor beperkt. Daarom zullen publieke laadpalen meer en meer ondergronds geplaatst worden, bijvoorbeeld in grote parkeergarages.
Bron: Lydiapeeters.be 

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply