Skip to main content

2019 is het jaar waarin de digitale meter zijn intrede doet in Vlaanderen. De meter maakt het mogelijk om via een betere monitoring en slimme toestellen of toepassingen minder energie te verbruiken.
Slimme meter
“Vlaanderen digitaliseert en uiteraard kunnen we daar met de energiesector niet in achterblijven”, zegt Frederik Loeckx van Vlaamse energiecluster Flux50. “Ook wij moeten mee met de tijd en de 21ste eeuw binnen treden. Bijvoorbeeld in het meten van de energiewaarden moeten we ervoor zorgen dat onze analoge data op een digitale manier beschikbaar worden, zodat deze in ‘real time’ doorgestuurd kunnen worden wanneer nodig. Dit om calamiteiten op te vangen en te verhinderen dat meteropnemers met bestelwagens dagelijks moeten rondrijden om bij u langs te komen wanneer u er misschien niet bent. Die actie kunnen we vermijden door een digitale meter, die ons toestaat om nieuwe energiediensten te definiëren.”
“Met een digitale meter kunnen we bekijken hoe we energie binnen de woning kunnen optimaliseren door middel van opslag, zelfconsumptie en nieuwe tariefstructuren. Aan de andere kant geeft de meter een beter inzicht wat betreft energieverbruik en energie-efficiëntie in de woning. Kortom, het algemene databeheer vanuit Vlaanderen is zeer gebaat bij een digitale meter.”

400.000 digitale meters in 2019

Netbedrijf Fluvius heeft in Gent en Genk twee testlabo’s ingericht voor de digitale meter, samen met de UGent, Imec en Energyville. “Het is de verwachting dat er in 2019 zo’n 400.000 digitale meters zullen geplaatst worden in bedrijven en woningen”, legt Paul Adriaensen van Fluvius uit. “De digitale meter biedt de eindgebruiker bijkomende mogelijkheden als hij toepassingen aanschaft om zijn energieverbruik beter onder controle te houden. Fluvius ontwikkelt zelf geen toepassingen, maar rekent op de commerciële markt. Wel zorgen we uiteraard voor de nodige ondersteuning bij de ontwikkeling en het testen in labo’s.”

Succes afhankelijk van eindgebruiker

“Uiteindelijk moet de combinatie van de digitale meter met slimme diensten bijdragen aan een energiesysteem dat beter aangepast is aan de uitdagingen van de toekomst”, gaat Adriaensen verder. “Het succes van de digitale meter hangt in belangrijke mate af van de manier waarop de klant zal omgaan met de data van de meter via de innovatieve toepassingen die hij kan aanschaffen. Daarom vinden we het belangrijk dat die toepassingen vanaf dag één beschikbaar zijn. Niet enkel voor de klant die zijn voordeel doet maar ook voor de netbeheerder, aangezien de digitale meter een belangrijke rol zal spelen in het netbeheer van de toekomst.”
Bron: Z-Energy (Kanaal Z) – Teslabo’s voor de digitale meter

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Join the discussion 18 Comments

  • Evrard KERKHOFS schreef:

    Het is toch onvoorstelbaar dat de administratie van Tommelein er niet in slaagde
    een fabrikant van digitale meters te vinden die mits een “aanpassing” van de gebruikte software
    het terugdraaien van de klassieke meter kan simuleren.
    Waar dienen al die goedbetaalde IT mensen voor als ze dat niet kunnen?

  • Nevens schreef:

    Mij lijkt het dat vooral de belangen van de energieleveranciers, distributeurs en CREG worden gediend.
    Zeggen dat het succes vooral van de klant afhangt.
    Als er al zou gegarandeerd worden dat de return on investment voor de klant hetzelfde blijft en dat hij op dat vlak al niet meer ‘gepakt’ wordt zou er minder aversie zijn om die te installeren.
    Daarnaast is er nog de noodzaak, naar ik vermoed, om slimme toestellen aan te schaffen, terwijl de huidige recente toestellen nog niet allemaal ‘slim’ zijn of hoe de consument weer op kosten kan worden gejaagd.

  • Kris Steenhaut schreef:

    Het is ergerlijk dat deze firma gewoon voort gaat met het ondersteunen van de politieke propaganda.
    Dus om het nogmaals te herhalen, indien er geen politieke oplossing zou komen zal de digitale meter op een regelrechte ramp uitdraaien voor de particulier (alias de goede huisvader).
    De rekensom met de ‘slimme’ (sic) meter is als volgt: men krijgt niets voor de geproduceerde stroom, de netbeheerder eigent zich de productie toe en verkoopt die aan de volle pot. Deze gang van zaken zal dan noch min noch meer als je reinste diefstal te beschouwen zijn, wat een schande!
    Maar de schande zal de gerenommeerde producent van gebakken lucht (Bart Tommelein) wel een worst wezen, want hij heeft de vlucht vooruit genomen naar het burgemeesterschap.

  • Kris Steenhaut schreef:

    Overigens zal het helaas wel degelijk een succes worden: voor de bevriende firma die het tuig zal mogen leveren en voor de politiekers die van de graantjes zullen mogen meepikken.

  • Futech schreef:

    Beste,
    Met onze nieuwsbrief en onze blog wensen wij ons lezerspubliek een onafhankelijk platform aan te bieden waarop zij op de hoogte worden gehouden van de belangrijkste gebeurtenissen in de zonnepanelensector en hierover kunnen discussiëren. Dit op een zo opjectief mogelijke manier zonder enige politieke vooringenomenheid.
    Zoals u zelf kan vaststellen resulteert dit regelmatig in boeiende discussies, waarvan wij reeds meermaals het kabinet van de bevoegde minister op de hoogte hebben gebracht.
    Vriendelijke groet,
    Thomas Voets
    Marketing & Communicatie
    Futech

  • Roger Hermans schreef:

    Ik heb nog 10 jaar recht op groenestroom certificaten, is hier ondertussen iets voorzien door de overheid?

  • Floor Chapiro schreef:

    Ah. Dan moeten we dringend de vervangster van Bart Tommelein, met name Mevr Lydia Peeters met dit probleem confronteren.
    Misschien dat Futech, lees Thomas Voets, nog eens kan kontakt opnemen met Mevr Peeters.

  • Futech schreef:

    Beste,
    Wij namen eerder deze week contact op met het Kabinet Peeters.
    Daar meldde mij ons dat de regelgeving omtrent de digitale meter momenteel de hoogste prioriteit geniet. Meer duidelijkheid wordt verwacht tegen het einde van januari.
    Wij houden u uiteraard op de hoogte via onze blogpagina.
    Vriendelijke groet,
    Thomas Voets
    Marketing & Communicatie
    Futech

  • Frans Janssens schreef:

    Ik heb nog 12 jaar recht op de groene stroom certifaten.
    Hoe gebeurd dat met de digitale meter die naar men zegt niet kan terugdraaien.

  • J.P.e. schreef:

    Nu lees ik in HBVL van10/01/2019 dat de Vreg – en niet de regering – bevoegd is voor compensatie van distributietarieven en dat niet kan , omdat het een discriminatie is met diegenen die geen zonnepanelen hebben!!!!
    Euh….HALLO?????
    Bovendien zou het de eigenaars van zonnepanelen niet aanzetten om spaarzaam met energie om te gaan en gaat men ervan uit dat de stroomopslag gratis en onbeperkt is.!!!!!
    Dixit Vreg.
    Euh ….wat hiervan denken???…..

  • Gijs Danny schreef:

    Geachte,
    De klant wordt hier niet beter van. De meter zal niet meer terug draaien en daarom kon je wassen en drogen op elk tijdstip van de dag. Met de nieuwe meter zal je dat moeten doen op momenten dat er veel eigen productie is,dus overdag. Mensen die gaan werken zullen hun beslommeringen s’avonds doen en dan draait de meter in de betaalrichting. De schaarse vrije tijd in het weekend zal dan plasdag worden.

  • Hans.beurskens schreef:

    Als de overheid de slimme meter gaat plaatsen is dit de grootste roof in de geschiedenis van België de slimme meter draait niet terug maar laat de stroom wel door op het net die wordt dan gewoon doorverkocht voor een vette prijs ,de zonnepaneel bezitter is de sjaak en dat in het kader van het klimaat akkoord ,wat hier voorgesteld wordt kun je met 4-6 zonnepanelen doen en is de dood voor de meeste zonnepaneel leveranciers,we zouden beter gezamenlijk de slimme meter weigeren en een proces uitlokken wat ze waarschijnlijk zullen verliezen Gr Hans

  • knaepen werner schreef:

    ik heb sinds vorig jaar zonnepanelen een nieuwe airco om ook in de winter te verwarmen en een warmte pomp boiler geplaatst om onze zuur verdiende centjes toch nog iets te laten opbrengen , maar ze hebben de onnozele Vlaming toch weer met zen pietje , ik had nu zo gedacht als er overdag niemand thuis is gaat de plong af anders moet ik nog extra betalen om gratis stroom te leveren , en die groene stroom waar ze zich in brussel zo zorgen om maken , wim opbroeck zou zeggen gezever , en ik had al gedacht aan een goedkope oplossing de gouwe ouwe kolenkachel

  • Danny schreef:

    Iedereen met zonnepanelen moeten weigeren van de slimme meter te plaatsen. Geen netbeheerders binnenlaten voor het plaatsen hiervan. Op deze mannier moeten de netbeheerders via het gerecht de toelating vragen. Dit gaat zeker een chaos veroorzaken . Laat dan de politiek nog maar eens bovenkomen en een betere oplossing zoeken of de mensen vergoeden voor de stroom die terugvloeit.

  • van gorp schreef:

    ik LAAT ZE NIET BINNEN

  • van gorp schreef:

    INDERDAAD,diefstal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    een ander woord voor deze praktijken bestaat niet.
    al moet ik bij 25 graden een electrisch vuurke buiten laten draaien,mijn gratis kw gaan ze niet volle pot verkopen!!!

  • pv eigenaar schreef:

    ik laat ze ook niet binnen omwille van alle reeds opgenoemde redenen

  • Schepens schreef:

    We zijn nu meer dan 2 1/2 jaar verder en de situatie (technisch / financieel) is onveranderd, op het puntje van “extra” vergoeding van PV eigenaars die al “slimme meter” hebben/hadden. De moelijkheden om verbruik op productie af te stemmen is nog steeds zeer beperkt en alle kosten zijn voor de gebruiker en alle voordelen zijn voor distributie / CREG en energieleveranciers – trouwens naar wie gaat de geproduceerde energie van overtollige PV productie? De energie leverancier ? De distributeur? Want wie ziet de “real time ” productie en verbruik info ?

Leave a Reply